Huisartsenpraktijk Blankenburg over Fancit

Huisartsenpraktijk Blankenburg over Fancit

Huisartsenpraktijk Blankenburg is onderdeel van het gezondheidscentrum in Rozenburg. Samen met andere zorgaanbieders vormen zij het medische hart van het dorp. Na een periode van onvrede met de vorige IT aanbieder, werd de praktijk via de HIS leverancier, in contact gebracht met Fancit. Met als gevolg een jarenlange relatie waarbij Fancit de IT verzorgd en beheert. Het gaat om het netwerk-, werkplekken- en serverbeheer. Fancit heeft de 35 werkplekken geleverd en biedt daarvoor de benodigde ondersteuning voor de eindgebruikers. We spraken met huisarts De Vries.

Wat is omvang van de praktijk? Met name het aantal patiënten en artsen, zorg ondersteunend personeel en assistenten?

Onze praktijk bediend alle 12.500 inwoners van Rozenburg, we zijn namelijk de enige praktijk op het dorp. Bij onze praktijk zijn negen huisartsen (6 fte) actief en we hebben een huisarts in opleiding. Daarnaast werkt er een verpleegkundig specialist ouderenzorg, een physician assistant, vier praktijkondersteuners voor somatiek en vier praktijkondersteuners voor de ggz. Om alles in goede banen te leiden hebben we doktersassistenten en een praktijkmanager.

Wat zijn de trends die u opmerkt in het huisartsen landschap?

We hebben te maken met meerdere trends, waarvan Covid een belangrijke rol speelt. Bijvoorbeeld de digitalisering, die door de veranderingen een vlucht heeft genomen. We hebben op onze website een beveiligde omgeving. Hiermee kunnen mensen afspraken maken, recepten bestellen en hebben ze inzage in eigen dossier. Op dit moment heeft ongeveer twee-derde van het dorp een digitaal account.

Een andere trend die ik opmerk is dat ik nu een extra agenda heb. Namelijk een e-health agenda en fysieke agenda. Dagelijks moeten er namelijk acht tot tien vragen worden beantwoord. Hiervoor moet ruimte worden gemaakte in de agenda met fysieke afspraken.

Door de ketenzorg, speelt ook de software voor langdurig zieke patiënten een rol. Mensen kunnen nu digitaal zelf metingen doorgeven, waardoor er minder fysieke afspraken nodig zijn.

En een andere belangrijke ontwikkeling is dat de Persoonlijke Gezondheids Omgeving er aan zit te komen. De eerste stappen zijn zoals aangegeven al gezegd. De patiënt heeft al de mogelijkheid om vragen te stellen, metingen door te geven en dit zal steeds verder uitgebreid worden.

Wat is volgens u de rol van ICT in de dagelijkse gang van zaken in praktijk?

De rol van ICT is van groot belang. Niet alleen voor registratie en medische dossiers. Maar zaken zoals beveiliging, digitaal contact en informatievoorziening spelen een grotere rol. De IT moet daarom op orde zijn en bedrijfszekerheid bieden. Bovendien moeten de eindgebruikers hun werk efficiënt kunnen blijven doen.

Kunt u iets zeggen over de dienstverlening van Fancit? Fancit staat voor Jip en Janneke taal, is de communicatie goed te begrijpen?

Ik wil vooral noemen dat de support goed bereikbaar is. Daarbij hebben we een vaste contactpersoon die op afstand het meeste al oplost. V.w.b. de communicatie, Fancit communiceert op ons eigen niveau. We merken vooral dat we als gelijkwaardig worden behandeld. Iedere eindgebruiker wordt door de support medewerker serieus genomen. Daarnaast gaat Fancit de uitdaging niet uit de weg. Voorbeeld is dat we zelf hartfilmpjes maken, alleen werkte de software niet naadloos met onze systemen. Door Fancit kwamen we met alle partijen tot een oplossing.

Kunt u in één zin noemen wat de dienstverlening van Fancit voor u inhoudt?

Fancit heeft kennis van onze branche en is sterk/proactief in beveiliging.

Wat waardeert u het meest aan de samenwerking met Fancit?

Dat we een vaste IT contactpersoon hebben en dat er proactief ingegrepen wordt. Voorbeeld is de netwerk apparatuur, deze werd op initiatief van Fancit vervangen om de veiligheid van het netwerk te garanderen. Bovendien nemen ze de beveiliging zo serieus, dat er binnenkort een hacker ingeschakeld wordt om ons systeem te testen. Ook had ik bijvoorbeeld de vraag of de authenticator ook op een andere manier dan via de smartphone kon, want die kun je kwijtraken of vergeten. Binnen een paar dagen was dit door Fancit geregeld zodat we ook bij onze systemen kunnen als we smartphone niet bij ons hebben.

Hoe ervaart u de kwaliteit van de apparatuur en geleverde services?

Het werken met de Dell apparatuur wordt enorm gewaardeerd. We werken hier al jaren mee en waarderen de kwaliteit. Bovendien vinden we het prettig dat de hardware op iedere werkplek hetzelfde is.

Tags

Huisartsen