Dentaid Benelux over Fancit

Dentaid Benelux over Fancit

Dentaid Benelux brengt producten op de markt voor ieders mondgezondheid. Dentaid heeft als doel om met haar producten de mond en het gebit zo optimaal mogelijk te verzorgen en te behandelen, juist in situaties waarbij de mondverzorging extra aandacht nodig heeft. Dentaid heeft dit bereikt door de verkoop en introductie van kwalitatief hoogwaardige, patiëntvriendelijke en wetenschappelijk onderbouwde producten voor diverse mondproblemen en dagelijks gebruik.

Dentaid is actief in diverse landen. Naast het hoofdkantoor in Spanje zijn er zeven dochterondernemingen. Deze zijn gevestigd in Frankrijk, Duitsland, Italië, Spanje, Peru, Chili en de Benelux. Daarnaast worden de Dentaid-producten wereldwijd in 45 landen verkocht via distributeurs.

Dentaid werkt volledig in de Cloud, onder andere vanwege het internationale karakter van het bedrijf. Daarbij maken zij gebruik van het datacenter van Fancit. De complete IT en telefonie wordt door ons beheerd en onderhouden. We vroegen Nick Mittelmeijer, (Business Analytics & IT manager) naar het bedrijf Dentaid en zijn ervaringen met onze dienstverlening.

Kunt u in het kort vertellen wat de corebusiness van Dentaid Benelux is?

We leveren producten voor mondverzorging aan patiënten/consument via de drogisterijen/apotheken en online kanalen. Daarnaast adviseren we dentale professionals in de mogelijkheden en toepassingen van de producten bij diverse indicaties. De producten die we adviseren en/of leveren, worden in de hele Benelux gedistribueerd.

Wat is jullie onderscheidende waarde in de markt?

Onze producten zijn altijd gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek. Daarbij maken we gebruik van zowel onafhankelijk als eigen onderzoek. Het moederbedrijf in Spanje heeft een eigen research lab waar producten worden ontwikkeld. Dit resulteert in hoogwaardige producten met een betrouwbare reputatie. We adviseren vervolgens de dentale professionals over de producten zelf en het gebruik ervan. Hiermee kunnen zij de patiënt gericht en gedegen advies geven over de verzorging van mond en gebit.

Wat is de rol van ICT in jullie bedrijf en hoe cruciaal is dit voor de bedrijfsvoering?

Het gebruik van IT is onvermijdelijk. Het belangrijkste doel van de inzet van IT was vooral efficiënt werken. Vanwege de omstandigheden rondom Covid19 zijn we bijna allemaal thuis gaan werken. Door de goede IT infrastructuur is deze omslag vorig jaar naadloos verlopen. In één etmaal was alles geregeld zodat er vrijwel geen kostbare arbeidstijd is verloren.

Onze administratie en logistiek (voor Benelux), werkt vanuit een ERP systeem. En iedere medewerker maakt gebruik van de Cloud om efficiënt te werken. De ICT is daarom van cruciaal belang voor onze bedrijfsvoering. Dat we compleet Microsoft based zijn, heeft er aan bijgedragen dat thuiswerken nauwelijks impact heeft gekregen op de dagelijkse gang van zaken.

Wat vindt u kenmerkend voor de dienstverlening van Fancit?

Fancit is servicegericht, het oplossen van problemen staat op nummer één. De medewerkers van Fancit zijn pragmatisch in oplossen, ze maken het niet moeilijker dan het is. De volgende anekdote maakt dit wel duidelijk denk ik: Vorig jaar hebben we een situatie gehad dat er ruim buiten werktijd ‘high-prio’ problemen ontstonden. Met één bericht naar Fancit ging er iemand aan de slag. Als IT manager werd ik hierover telefonisch op de hoogte gehouden. Vervolgens waren de problemen binnen 1,5 uur opgelost. In dat hele proces is er geen discussie geweest of de werkzaamheden wel of niet binnen het contract hoorden.

Wat zijn uw ervaringen met de support afdeling van Fancit?

Vanwege mijn achtergrond en ervaringen spreek ik dezelfde (IT) taal, maar dat geldt niet voor mijn collega’s. In geval van problemen of wijzigingen, helpt Fancit mij om het aan minder ervaren collega’s uit te leggen. Het is juist die manier van samenwerken die ons ontzorgt. Bovendien kan iedere collega (45 mensen, 17 mensen altijd onderweg) met Fancit bellen, zodat ik ook efficiënt mijn werk kan doen.

Wat is Fancit voor jullie bedrijf, in één zin?

Fancit is voor mij het verlengstuk van onze IT-organisatie in de Benelux.

Welk aspect waardeert u het meest aan de samenwerking met Fancit?

We begrijpen elkaar, en we proberen elkaar echt te helpen. Een samenwerking werkt namelijk twee kanten op, dit is ook de filosofie van Fancit. Ze helpen mij of een collega eerst, de factuur is van later zorg.